slider George Maduro

George Maduro

Ter gelegenheid van de 100-jarige geboortedag van George Maduro organiseert Stichting de Cultuur Kameleon de tentoonstelling George Maduro, verzetsheld van Curaçao. De tentoonstelling zal te zien zijn in de periode van eind augustus tot kerstmis 2016 in de Nationale Bibliotheek prof. dr. Frank Martinus Arion.

Een deel van de tentoonstelling is een korte film en een educatief stripboek over het leven van George Maduro. Er is een speciaal programma inclusief lesmateriaal voor leerlingen tussen de 10 en 15 jaar. Tevens zal de biografie ‘Ridder zonder vrees of blaam’ van de hand van Kathleen Brandt-Carey verkrijgbaar zijn.

Meer weten?

Ga naar www.georgemaduro.com

Op 15 juli 2016 is het 100 jaar geleden dat George John Lionel Maduro in 1916 op Curaçao wordt geboren. Hij brengt zijn jeugd door op Scharloo, in het huis waar momenteel de Vertegenwoordiging Van Nederland gevestigd is. George is de enige zoon in het Sefardisch-Joodse gezin van Joshua en Rebecca Maduro.

Op zijn tiende vertrekt George naar Nederland. Na zijn middelbare school gaat hij rechten studeren in Leiden waar hij tijdens de Duitse inval in 1940 woont. Hij wordt opgeroepen als reserveofficier en oogst veel bewondering wanneer hij in mei 1940 voorkomt dat de Duitse bezetters villa Leeuwenbergh in Leidschendam innemen. Na de capitulatie komt hij als krijgsgevangene in de beruchte gevangenis ‘het Oranjehotel’ in Scheveningen terecht.

Na zijn vrijlating sluit George zich aan bij het verzet. Uiteindelijk besluit hij te vluchten naar Engeland maar wordt verraden en gevangen gezet in Saarbrücken. In 1944 wordt hij overgebracht naar concentratiekamp Dachau, waar hij in 1945 aan vlektyfus overlijdt.

De Curaçaos -Joodse verzetsheld George Maduro is de enige Antilliaan aan wie de Militaire Willemsorde is toegekend. De miniatuurstad Madurodam is door zijn ouders opgericht om zijn nagedachtenis te eren en de herinnering aan George Maduro levend te houden.

Contact: info@georgemaduro.com